- فاضل احمدزاده
- شنبه ۳۰ بهمن ۰۰
- ۱۷:۵۸
مسئولیت اجتماعی شرکتی یا سازمان CSR چیست؟
مقاله پیش رو ترجمه ای است تعریف مسئولیت اجتماعی سازمان توسط سایت Investopedia
مسئولیت اجتماعی سازمان Corporate Social Responsibility یا به اختصار (CSR) یک مدل کسب و کار خودتنظیمی (self-regulating) است که به یک شرکت کمک می کند تا از نظر اجتماعی نسبت به خود، سهامدارانش و عموم مردم پاسخگو باشد.
با انجام مسئولیت اجتماعی شرکتی که شهروندی شرکتی نیز نامیده می شود، شرکت ها می توانند از نوع تأثیری که بر همه جنبه های جامعه از جمله اقتصادی، اجتماعی و محیطی دارند آگاه شوند.
مشارکت در CSR به این معنی است که، در روند عادی کسب و کار، یک شرکت به جای کمک منفی به جامعه و محیط، به روش هایی عمل می کند که آنها را بهبود می بخشد.
نکات کلیدی مسئولیت اجتماعی سازمان CSR
- مسئولیت اجتماعی سازمان CSR یک مدل کسب و کار است که در آن شرکت ها تلاشی هماهنگ انجام می دهند تا به گونه ای عمل کنند که به جای تخریب، جامعه و محیط زیست بهبود یابد.
- CSR هم به جامعه و هم به تصویر برند (Brand Image) شرکت ها کمک می کند.
- برنامه های مسئولیت پذیری شرکتی یک راه عالی برای افزایش روحیه در محل کار است.
- برخی از نمونههایی از شرکتهایی که تلاش میکنند در CSR رهبر باشند عبارتند از Starbucks و Ben and Jerry's.
درک مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR)
مسئولیت اجتماعی شرکتی مفهومی گسترده است که بسته به شرکت و صنعت می تواند اشکال مختلفی داشته باشد.
از طریق برنامههای CSR، امور خیریه و تلاشهای داوطلبانه، کسبوکارها میتوانند در عین تقویت برندهای خود به جامعه کمک کنند.
همانطور که CSR برای جامعه مهم است، به همان اندازه برای یک شرکت ارزشمند است.
فعالیتهای CSR میتواند به ایجاد پیوند قویتر بین کارکنان و شرکتها، تقویت روحیه و کمک به کارکنان و کارفرمایان کمک کند تا با دنیای اطراف خود ارتباط بیشتری برقرار کنند.
برای اینکه یک شرکت از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر باشد، ابتدا باید نسبت به خود و سهامدارانش پاسخگو باشد.
اغلب، شرکتهایی که برنامههای CSR را اتخاذ میکنند، کسبوکار خود را تا حدی رشد دادهاند که میتوانند به جامعه کمک کنند. بنابراین، CSR معمولاً یک استراتژی است که توسط شرکت های بزرگ اجرا می شود.
از این گذشته، هر چه یک شرکت قابل مشاهده تر و موفق تر باشد، مسئولیت بیشتری برای تعیین استانداردهای رفتار اخلاقی برای همتایان، رقبا و صنعت خود دارد.
نمونه ای از مسئولیت اجتماعی شرکت CSR
استارباکس مدتهاست به دلیل احساس مسئولیت اجتماعی شرکتی و تعهد به پایداری و رفاه جامعه شناخته شده است. به گفته این شرکت، استارباکس از زمانی که درهای خود را باز کرده است، به بسیاری از نقاط عطف مسئولیت اجتماعی خود دست یافته است.
بر اساس گزارش تأثیر اجتماعی جهانی 2020، این نقاط عطف شامل دستیابی به 100٪ قهوه با منبع نیک کردارانه، ایجاد یک شبکه جهانی از کشاورزان و ارائه 100 میلیون درخت به آنها تا سال 2025، ساختمان سبز پیشگام در سراسر فروشگاه ها، کمک به میلیون ها ساعت خدمات اجتماعی است و ایجاد یک برنامه کالج پیشگامانه برای کارکنان خود.
اهداف استارباکس برای سال 2021 و بعد از آن شامل استخدام 5000 کهنه سرباز و 10000 پناهنده، کاهش اثرات زیست محیطی فنجان ها و مشارکت کارکنان خود در رهبری محیط زیست است.
گزارش 2020 همچنین به نحوه برنامه ریزی استارباکس برای کمک به جهان در مسیریابی در همه گیری ویروس کرونا اشاره کرد.
پاسخ این شرکت به این بیماری همه گیر بر سه عنصر اساسی متمرکز است: اولویت دادن به سلامت مشتریان و کارکنان خود، حمایت از مقامات بهداشتی و دولتی در تلاش برای کاهش اثرات این بیماری همه گیر، و حضور در جوامع از طریق اقدامات مسئولانه و مثبت.
امروزه، بسیاری از شرکتهای دارای مسئولیت اجتماعی وجود دارند که برندهای آنها به خاطر برنامههای مسئولیت اجتماعی خود، مانند بستنی بن و جری Ben and Jerry’s، شناخته میشوند.
ملاحظات خاص CSR
در سال 2010، سازمان بینالمللی استاندارد ISO 26000 را منتشر کرد. مجموعهای از استانداردهای داوطلبانه برای کمک به شرکتها در اجرای مسئولیت اجتماعی شرکتها.
بر خلاف سایر استانداردهای ISO، ISO 26000 به جای الزامات، راهنمایی ارائه می دهد، زیرا ماهیت CSR بیشتر کیفی است تا کمی، و استانداردهای آن را نمی توان مدرک دهی (Its standards cannot be certified) کرد.
ISO 26000 مشخص می کند که مسئولیت اجتماعی چیست و به سازمان ها کمک می کند تا اصول CSR را به اقدامات عملی تبدیل کنند.
هدف این استاندارد تمام انواع سازمان ها، صرف نظر از فعالیت، اندازه یا مکان آنها است. و از آنجایی که بسیاری از سهامداران کلیدی از سراسر جهان در توسعه ISO 26000 مشارکت داشته اند، این استاندارد نشان دهنده یک اجماع بین المللی است.
مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) چیست؟
واژه مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) به شیوهها و سیاستهایی اشاره دارد که توسط شرکتها انجام میشود و قصد دارد تأثیر مثبتی بر جهان داشته باشد.
ایده کلیدی در پشت CSR این است که شرکت ها علاوه بر به حداکثر رساندن سود، سایر اهداف اجتماعی را نیز دنبال کنند.
نمونه هایی از اهداف مشترک CSR عبارتند از:
- به حداقل رساندن اثرات خارجی محیطی،
- ترویج داوطلبی در بین کارکنان شرکت،
- و اهدا به خیریه.
چرا یک شرکت باید CSR را اجرا کند؟
بسیاری از شرکت ها CSR را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از تصویر برند خود می بینند و معتقدند که مشتریان بیشتر با برند هایی که از نظر آنها اخلاقی تر هستند تجارت می کنند.
از این نظر، فعالیت های CSR می تواند جزء مهمی از روابط عمومی شرکت ها باشد.
در عین حال، برخی از بنیانگذاران شرکت نیز به دلیل اعتقادات شخصی خود انگیزه برای مشارکت در CSR دارند.
تاثیر CSR چیست؟
حرکت به سمت CSR در چندین حوزه تأثیر داشته است.
به عنوان مثال، بسیاری از شرکت ها از طریق اقداماتی مانند نصب منابع انرژی تجدیدپذیر یا خرید جبران کربن، اقداماتی را برای بهبود پایداری زیست محیطی عملیات خود انجام داده اند.
در مدیریت زنجیرههای تامین، تلاشهایی نیز برای حذف اتکا به شیوههای کار غیراخلاقی، مانند کار کودکان و بردهداری، صورت گرفته است.